Page 11 - 81 Çalıkuşu Diyarbakır e-Dergimiz (Temmuz)
P. 11

FASHION  BR AND  SUPPLY  CO.


                on Gözlü Köprü, Dicle Köprüsü, Silvan Köprüsü ve Mervani Köprüsü

                olarak dört ayrı isimle  bilinen  ihtişamlı köprü, Mardin Kapısının
                3.km batısında yer almaktadır. Köprünün tarihçesi hakkında bazı
                kaynaklarda  6.yüzyılda  I.Anastasias  Döneminde  yapıldığı  bilgi-

                sine ulaşılmaktadır. Köprü zaman içerisinde şehri kuşatan kuvvetler
                tarafından yıktırılmış, daha sonradan yeniden onarılmıştır. Şehrin
                son defa Bizans İmparatoru Juannes Tzimisces tarafından 974 yılın-
                da kuşatılması sırasında yıktırıldığı bilinmektedir. Daha sonra Emevi
                Halifesi Hişam Döneminde Köprünün onarım görmüştür. Köprünün

                güneybatı bölümünde ilk üç gözdeyer alan kitabeye göre köprü,
                1065-1067 yıllarında Mervaniler tarafından Nizamüddin Nasr döne-
                minde yapıldığını diğer kısımlarının da onarıldığı anlaşılmaktadır.

                Köprünün günümüze kadar gelen son yapım ve onarımı, Merva-
                noğlu Nizamüddevle Nasr’ın buyruğu üzerine, 1065-67 tarihlerinde
                yapılmıştır. Köprünün çokça yıkılmış ve onarılmış olduğu düşünülerek
                köprü zemininde antik döneme ait zemin kalıntılarının bulunması da
                muhtemeldir.  Boyu 18m. olan köprünün döşeme genişliği 7.00-8.00

                metredir. Korkulukları kesme olarak hazırlanmış, yan yana dizilerek
                bağlanmış üçgen çatı şekilli taşlar ile örtülüdür.  Yapının kitabesi,
                köprünün güney yüzünde ve ilk üç göz arasındadır.  Köprünün kitabesi-

                nin sonunda aynı hizada bazalt taş üzerine işlenmiş, bir çerçeve içinde,
                sağa dönük bir arslan kabartması mevcuttur. Bu arslan figüründe ve
                köprü bedenindeki diğer taşlar üzerinde küçük bazı işaretlere de rast-
                lanmaktadır. Nehir yatağının geniş olması sebebiyle köprü boyu uzun
                tutulmuş ve böylece düz bir döşeme oluşturulmuştur.














                                                  ON GÖZLÜ KÖPRÜ




                                                                                                   SUR











                                                                                                          /     11     /
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16